6 tips om je mentale gezondheid op peil te houden

Er wordt steeds meer aandacht besteed aan onze mentale gezondheid, en terecht! In deze drukke wereld is goed om de rust te bewaren en af en toe een moment voor jezelf te pakken. Wanneer je mentale gezondheid on point is, zul je veel meer kunnen genieten van alles om je heen.

 

  1. Pak af en toe een moment voor jezelf

Het is ontzettend belangrijk om even een rustmoment voor jezelf te creëren gedurende de dag. Ga iets doen waardoor je ontspant, zoals het lezen van een boek of het nemen van een bad. Zo komt niet alleen je lichaam, maar ook je geest tot rust.

 

  1. Doe aan beweging

We weten allemaal al dat beweging goed is voor je lichaam, maar ook voor je mentale gezondheid is het goed om regelmatig aan beweging te doen. Beweging heeft een positieve invloed op het cognitieve functioneren. Langdurig trainen (over een lange periode) zorgt voor een beter geheugen en snellere reactietijd.

 

  1. Let op je eten

Natuurlijk is dit een van de punten die terugkomt. De toegevoegde suikers die wij dagelijks bewust en onbewust tot ons nemen kunnen een negatieve invloed hebben op onze mentale gezondheid. Wijzig je eetpatroon en merk direct het verschil! Online staan voedingsschema’s maar ook via een diëtist of de sportschool kun je een nieuw schema opstellen die volledig naar jouw wensen is ingevuld.

 

  1. Minder alcoholgebruik

Hoewel we hier misschien niet aan willen geloven is het gebruik van alcohol zeker één van de oorzaken van een slechte mentale gezondheid. Laat dat ene wijntje toch maar staan en beperk je alcoholinname tot een minimum. We wisten al dat alcohol een negatieve invloed heeft op je gezondheid, maar het is nooit verkeerd om hem toch nog even te noemen.

 

  1. Goede nachtrust

Pak echt je rust en zorg ervoor dat je genoeg slaapuren per nacht krijgt. Slaap is een ontzettend belangrijk onderdeel van de mentale gezondheid.

 

  1. Focus je op je doel

Wat je doel ook is, focus je daarop: maar niet te extreem. Op een gezonde manier focussen betekent niet letten op cijfers en bijvoorbeeld het aantal calorieën dat je verbrand hebt met een workout. Focus eens op wat de workout met je lichaam doet. Een manier om ervoor te zorgen dat je niet doorslaat, en bijvoorbeeld op een burn-out afstevent is door een HSP en burn-out coach in handen te nemen.

 

Post Author: ifonhof