Alternatief voor suiker

 

Nederlanders zijn ontzettend grote suiker verbruikers. We staan zelfs in de top 3 van grootste suiker gebruikers ter wereld. Alleen de Amerikanen en Duitsers gebruiken nog meer suiker. Een gemiddelde Nederlander krijgt maar liefst 103 gram suiker per dag binnen.

 

Nu hoor ik u denken, dat valt bij mij wel mee. Toch ben ik ervan overtuigd dat u zult schrikken hoeveel suiker u per dag binnen krijgt. Dit omdat veel van de suiker die u binnenkrijgt onopgemerkt gaat. In veel producten zit suiker verwerkt, soms zelfs in producten die dit helemaal niet nodig hebben.

Eenvoudig uw suikergebruik beperken

 

Een eenvoudige manier om uw suikergebruik terug te brengen is het gebruiken van alternatieven. Tegenwoordig komt u meer en meer producten tegen in de supermarkt die van een andere zoetstof gebruik maken. Een voorbeeld hiervan zijn de light frisdranken.

 

Persoonlijk ben ik geen fan van de producten die gebruik maken van aspartaam zoals de meeste light frisdranken. Over aspartaam lees je nogal tegenstrijdige berichten. De een vindt het een volledig veilig product terwijl anderen er juist voor waarschuwen. Daarom zijn er mijns inziens betere alternatieven waar je jezelf minder zorgen over hoeft te maken.

 

Een andere methode om uw suikergebruik terug te dringen is om zelf uw gerechten te bereiden. Op deze manier weet u precies wat u gebruikt in uw gerechten en waar u normaal suiker gebruikt, kunt u eenvoudig een alternatief gebruiken.

Erythritol

Erythritolis een natuurlijk zoetstof zonder calorieen. Bovendien heeft het geen invloed op de bloedsuikerspiegel hetgeen het een geschikt product maakt voor diabetici.

 

Erythritol is zoet en fris van karakter en heeft naast de afwezigheid van calorieën ook nog eens het voordeel dat het de tanden en kiezen niet aantast. Wel kan er bij overmatig gebruik een opgeblazen gevoel optreden. Dit is voor iedereen verschillend en hangt ervan af hoe gevoelig je hiervoor bent. Het is echter absoluut niets om je zorgen over te maken aangezien het een effect is wat valt te vergelijken bij het overmatig eten van bijvoorbeeld bruine bonen.

 

Erythritol is wel net iets minder zoet dan suiker.

 

Xylitol

Xylitol vindt zijn herkomst vanuit de Finse berk en is een relatief oude zoetstof. Het werd voor het eerst gebruikt in de 19e eeuw, maar het heeft lang geduurd voordat het op grotere schaal werd gebruikt. Pulp van de Finse berk wordt gefiltreerd met behulp van water, net zo lang totdat de witte zoetstof overblijft. Er komen dus geen chemicaliën aan te pas tijdens dit proces.

 

De populariteit van Xylitol komt voor een groot gedeelte voort uit het feit dat het helpt bacteriën in de mond te bestrijden. Waar suiker uw gebit aantast, helpt xylitol dit te onderhouden. Daarnaast bevat het slechts 40% van de calorieën van suiker. Ook de glycemische index van 7 is laag te noemen. Bij bijvoorbeeld Natural Sweet kan je eenvoudig online Xylitol kopen.

 

Zowel xylitol als erythritol kunnen worden gebruikt voor bakken en koken. Bakt u bijvoorbeeld een taart dan kun u heel veel suiker en calorieën besparen door het gebruik van deze suikeralternatieven. .

 

Post Author: ifonhof