Een gezonde werk – privé balans

 

Het kan soms moeilijk lijken, werk en je privéleven balanceren. Als jij voor jezelf werkt, bij een bedrijf of misschien student bent met een bijbaan, de grenzen kunnen gemakkelijk vervagen. Hier zijn vier tips om de balans weer in evenwicht te krijgen en het zo te behouden.

Stel grenzen op

Het is belangrijk om alles van het werk op het werk te laten, en alles van thuis, thuis.

Hecht waarde aan je start- en eindtijd. Zo heb je de controle over jouw agenda en dus meer tijd voor familie en vrienden. Het is ook belangrijk om duidelijke verwachtingen te stellen van de mensen in jouw omgeving en hen te laten weten hoe jij gewillig bent  bij te dragen. Ben je bijvoorbeeld huisarts met eigen praktijk? Geef je grenzen aan bij jouw assistenten en andere werknemers. Het kan in dat soort gevallen dat je langer door moet werken, maar pas er voor op dat het niet te vaak gebeurt.

Neem pauzes

Met pauzes wordt niet bedoeld de momenten die automatisch zijn ingedeeld in jouw werkdag. Ook al ben je iemand die zeer productief is, kan er niet meer dan genoeg benadrukt worden hoe belangrijk het is om pauzes te nemen. Loop even weg van het werk dat je doet, om 5 minuten te genieten van de frisse lucht. Hierdoor laden jouw hersenen even op en geeft het je voldoende energie om de dag sterk te eindigen. Hetzelfde geldt voor thuis. Soms is een pauze nemen niet zo zeer een wandeling maken of eerder stoppen met werken. Het kan misschien betekenen dat jij een schoonmaakster moet inhuren, die het huis spik en span maakt. Zo hoef jij na al het behandelen van patiënten niet meer te doen als je thuis komt.  De extra uur die je dan hebt, kun je besteden door iets leuks te doen voor jezelf of met anderen.

Wees aanwezig

Tegenwoordig hebben wij, dankzij onze smartphones en social media, veel en snel toegang tot elkaar en onze bezigheden. Toch moet je dit onthouden; je mist meer dan je meemaakt. Wat helemaal niet erg is.

Probeer altijd ‘aanwezig’ te zijn, waar je ook bent. Als iemand met je praat, gun diegene jouw volledige aandacht. Je zult versteld staan hoeveel dat voor mensen betekent. Het laat anderen zien hoeveel waarde jij hecht aan thuis of aan het werk zijn.

Slapen hoort er ook bij

Slapen is belangrijk voor jouw gezondheid en om goed te kunnen functioneren. Wanneer je moe bent is het moeilijker om te focussen en gaan jouw gedachten alle kanten op. Hierdoor kunnen de grenslijnen sneller vervagen. Geef prioriteit aan vroeg naar bed gaan. Het verschil zul je merken als jij de volgende dag naar het werk gaat.

Balans willen betekent niet dat jij vanzelf balans in het leven krijgt. Jij moet bewust ervoor kiezen om de balans te krijgen en te behouden.

 

Post Author: ifonhof