Hoe krijg je de aanbevolen voedingsmiddelen binnen?

Gezond eten, er is veel gezegd en over gesproken. Met onze drukke levensstijl is het soms lastig om aan de dagelijks aanbevolen voedingsmiddelen te komen. Na een lange werkdag heb je niet altijd tijd om te koken en daarbij is het makkelijker om even snel ergens te lunchen dan je eigen eten te bereiden. Het is een illusie om te denken dat je 100% gezond kunt eten (en dat hoeft ook niet), maar met de onderstaande tips kom je in ieder geval een heel eind.

Kies voor natuurlijke producten

Allereerst is het belangrijk dat je de juiste keuzes maakt in de supermarkt. Even kort door de bocht: 70% van de voeding die je in de supermarkt vindt bevat weinig tot geen voedingswaarde. Probeer deze producten dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Wanneer je voor natuurlijke producten kiest, zoals groente, fruit, volkoren producten en noten, krijg je meer een verzadigd gevoel. Dit verzadigde gevoel krijg je bijvoorbeeld niet van chips en andere ongezonde producten waardoor je er alleen maar meer van blijft eten. Om aan de dagelijks aanbevolen voedingsmiddelen te komen, raden we je aan om twee keer per dag groente te eten, drie keer per dag een fruitstuk en alleen voor volkoren producten te kiezen. Ook de inname van kruiden, herbs, noten en bessen (denk aan aardbeien, rode bessen etc.) geven je gezondheid een boost. 

Eet in de juiste combinatie

Wanneer je gezonder wilt eten is het belangrijk dat je kennis over voeding toeneemt. Verdiep je je in gezond eten dan leer je dat bepaalde combinaties van ingrediënten de opname van voedingsmiddelen verhoogt. Wat je misschien niet wist is dat maar een klein gedeelte van de voedingsstoffen die je inneemt opgenomen wordt door je lichaam. Een goed voorbeeld van een combinatie is vitamine C en iron. Het mineraal iron zorgt ervoor dat er meer vitamine c opgenomen wordt en visa versa. Ook de bereidingswijze is belangrijk. Vitamine C is bijvoorbeeld wateroplosbaar. Wanneer je deze kookt gaan een gedeelte van de vitamines in het water zitten. Hoe langer je de groenten kookt, hoe meer vitamines er verloren gaan. Eventueel zou je het gekookte water kunnen drinken of je gebruikt het tijdens het koken. Een andere oplossing is stomen.

Biologisch eten

Het probleem van niet-biologisch eten is dat er veel fertilizers worden gebruikt. Deze chemicaliën zorgen ervoor dat fruit en groente sneller gaan groeien waardoor ze minder tijd hebben om voedingsstoffen uit de grond op te nemen. Door voor biologisch eten te kiezen weet je zeker dat je ook echt voedingsstoffen binnenkrijgt.

 

Post Author: ifonhof