Is kokosolie gezond?

Er is veel onduidelijk over kokosolie. Omdat het veel verzadigde vetzuren bevat zou het ongezond zijn. Maar als we kijken naar bevolkingsgroepen die leven van kokosnoot en kokosolie dan valt op dat deze juist in uitstekende gezondheid verkeren.

In dit artikel zullen we daarom ingaan op de vraag of kokosolie nou gezond is of juist niet.

Wat is kokosolie

Door het vruchtvlees van kokosnoten uit te persen krijg je kokosolie. In de warme landen van herkomst is dit kokosolie omdat het smeltpunt op ongeveer 25 graden ligt. In Nederland is het binnenshuis meestal een graad of 20. De kokosolie is dan gestold en heeft een vaste vorm. Je mag het daarom ook kokosvet noemen. Of er nou kokosolie of kokosvet op de verpakking staat; je hebt in ieder geval met hetzelfde goedje te maken.

Net zoals met olijfolie heb je kokosolie in verschillende kwaliteiten en zoals bij olijfolie is de extra vierge variant het meest gezond. Dit is de olie die verkregen is uit eerste persing. Hierin zitten alle voedingsstoffen nog. Je hebt ook, goedkopere, geraffineerde kokosolie. Deze heeft niet meer de vele voedingsstoffen die juist zo goed zijn voor de gezondheid.

De vetzuren

Kokosolie bestaat voor maar liefst 86% uit verzadigde vetzuren. Dit is een zeer hoog percentage. De overige vetzuren zijn enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

Als we gaan bekijken uit wat voor een verzadigde vetzuren kokosolie bestaat dan valt te zien dat deze voor het grootste deel uit middellange keten vetzuren bestaan. Misschien heb je wel eens de termen MCT of Medium Chain Triglycerides voorbij zien komen. Dat zijn de Engelstalige aanduidingen voor deze middellange keten vetzuren.

Met deze MCT vetzuren is iets bijzonders aan de hand. Het lichaam verteert deze vetzuren namelijk op een andere manier dan de meeste vetzuren. De MCT vetzuren worden direct door de dunne darm geabsorbeerd en naar de lever gebracht. In plaats van deze vetzuren op te slaan gebruikt de lever de MCT vetzuren als direct bron van energie. Hieruit mag je inderdaad opmaken dat kokosolie niet ongezond is, ondanks dat het verzadigde vetten zijn. Het lichaam gaat totaal anders met deze vetzuren om dan met andere verzadigde vetten.

De gezondheidsvoordelen

Dat een voedingsmiddel MCT vetzuren bevat maakt het niet per definitie gezond. Om te beoordelen of een voedingsmiddel gezond is zal gekeken moeten worden naar de effecten op de gezondheid. Dit wordt gedaan door middel van studies. Mensen die wel of geen kokosolie eten worden jarenlang gevolgd en er wordt gemeten hoe gezond ze zijn.

#1: Cholesterol verlagend

Kokosolie bestaat voor 100% uit vet. Je zou dan verwachten dat dit alles behalve goed voor je cholesterol kan zijn. Toch blijkt dit niet zo te zijn. Uit onderzoeken blijkt dat kokosolie het goed HDL cholesterol doet stijgen terwijl het LDL cholesterol gelijk blijft. Dit is dus goed voor de verhouding tussen goed en slecht cholesterol, een waarde waar artsen naar kijken om te beoordelen of je cholesterol in de gevarenzone zit.

Het is overigens het eten van te veel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten wat slecht is voor je cholesterol.

#2: Helpt bij het afvallen

Nog zoiets was totaal onlogisch klinkt. Kokosolie, wat voor 100% uit vet bestaat, helpt bij het afvallen. Het is hierbij niet de bedoeling dat je hele potten kokosolie leeg moet gaan zitten eten als je wilt afvallen. Maar het is wel zo dat uit onderzoeken is gebleken dat een matige consumptie van kokosolie (enkele eetlepels) helpen om meer energie te verbranden. Dit is te danken aan de MCT vetzuren.

Indien je je huidige (vloeibare) bakproducten vervangt voor één of twee eetlepels kokosolie om in te bakken of wokken dan krijg je al genoeg kokosolie om van dit effect te profiteren.

Uit een aantal andere onderzoeken bleek dat kokosolie goed helpt als je overtollig buikvet wilt verbranden.

#3: Goed tegen micro-organismes
Kokosolie kan, in ons lichaam, schadelijke micro-organismes doden zoals virussen, schimmels en bacteriën. Dit is te danken aan het laurinezuur waaruit kokosolie voor 44% bestaat. Om dit vetzuur te verteren wordt het omgezet in momolaurine en dat is een stof waar veel schadelijke micro-organismes niet tegen bestand zijn.

Een bekende schimmel waar veel mensen vroeg of laat mee te maken krijgen is Candida Albicans. Iedereen heeft deze schimmel in zijn lichaam en deze gaat pas voor problemen zorgen als de Candida schimmel kans ziet om te gaan overgroeien. Uit onderzoek blijkt dat kokosolie voorkomt dat deze schimmel kan gaan overgroeien.

#4: Vermindert de honger

In een maatschappij waarin veel mensen door allerlei lekkernijen worden verleid en veel mensen last hebben voor overgewicht is iets wat de honger kan reduceren zonder meer een gezondheidsvoordeel te noemen. Een gezond lijf begint immers bij een gezond gewicht.

Dat kokosolie de eigenschap heeft om het hongergevoel te onderdrukken kwam naar voren in onderzoeken. Daaruit bleek dat mensen die juist de meeste MCT vetzuren aten over de gehele dag gezien toch het minste calorieën aten. Dit ondanks het feit dat kokosolie erg calorierijk is. Ook ontdekte onderzoekers dat mensen die MCT vetzuren bij het ontbijt aten minder aten bij de lunch. Kokosolie is overigens niet een exclusieve bron van MCT vetzuren. Een andere voedingsmiddel wat hier rijk aan is en voor deze vetzuren gebruikt kan worden in roomboter.

Om bij het ontbijt MCT vetzuren in je dieet te brengen kan je bijvoorbeeld je brood smeren met roomboter (in plaats van margarine). Maar je zou je brood ook kunnen besmeren met kokosolie. Tegenwoordig drinken veel mensen als ontbijt een groene smoothie. Ook deze is te verrijken met kokosolie door simpelweg een eetlepel er aan toe te voegen in de blender. Dat maakt deze smoothie nog lekker romig ook.

Meer weten over de gezondheidsvoordelen van kokosolie? Lees dan eens dit artikel over de gezondheidsvoordelen van kokosolie.

 

Post Author: ifonhof