Roken: hoe kom je van deze verslaving af?

Stoppen met roken is makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste rokers hebben er dan ook al veel stoppogingen op hun naam staan. Elke keer slaat de teleurstelling toe wanneer het je niet lukt en neemt het vertrouwen in jezelf om te stoppen af. Hoe ga je hiermee om? En hoe kom je nou echt van een rookverslaving af? Ondanks dat je er waarschijnlijk veel over het stoppen met roken gelezen hebt, verschaffen wij handige tips waarmee stoppen makkelijker wordt.

Waar ben je eigenlijk verslaafd aan?

Hoeveel sigaretten smaken nu echt lekker? De gemiddelde roker is het ermee eens dat ze van 9 van de 10 sigaretten die ze roken niet eens genieten. Ondanks dat je misschien denkt je lichaam het nodig heeft is het tegenovergestelde waar. Je mag dan verslaafd zijn aan nicotine, maar het grootste gedeelte van de verslaving zit tussen je oren. Wat het stoppen zo lastig maakt zijn diepgewortelde gewoontes zoals roken na het avondeten, een sigaret in de morgen en roken tijdens sociale gelegenheden. Diep van binnen ben je ervan overtuigd dat het socializen meer fun is met een sigaret, terwijl in praktijk dit helemaal niet waar hoeft te zijn. Zo kun je prima genieten van een gesprek met collega’s of vrienden zonder daarbij een sigaret op te steken. Hieruit kunnen we concluderen dat een rookverslaving grotendeels een gewoonte is.  

Hoe ga je met signalen om?

Je hersenen geven constant een signaal wanneer er een sigaret gerookt moet worden. Ondanks dat je weet dat het beter is om het niet te doen, blijft het lastig om hier geen gehoor aan te geven. Het is tenslotte makkelijker om gehoor te geven aan de wensen van je hersenen dan er tegenin te gaan. Je mind geeft namelijk niet snel op, waardoor je uiteindelijk wel toegeeft. Wanneer je een dergelijk signaal krijgt kun je twee dingen doen: een sigaret opsteken of voor iets vervangends kiezen zoals een stukje kauwgom, even een rondje lopen of het toilet bezoeken. Hiermee krijg je de afleiding waar je lichaam naar snakt zonder dat je hiervoor een sigaret opsteekt.  

Hulpmiddelen die het roken makkelijker maken

De meesten van ons zijn begonnen met roken door groepsdruk, wat vrij normaal is op jonge leeftijd. Door een groepstherapie te joinen, wordt stoppen met roken een stuk eenvoudiger. Wanneer je alleen probeert te stoppen hoef je aan niemand verantwoording af te leggen. Doe je het met een groep dan wordt je gezien als een ‘soort loser’ wanneer je wel weer begint met roken. Ook kan een lasertherapie helpen. Na een lasertherapie neemt de behoefte aan nicotine af, waardoor het eenvoudig wordt om te stoppen met roken.

 

BewarenBewaren

Post Author: ifonhof