Wat is de beste tijd om wei-eiwit in te nemen?

Wei-eiwit staat erom bekend dat het een snel absorberend eiwit met een goed aminozuurprofiel is. Het is afgeleid van koemelk, maar de meeste wei, die er tegenwoordig wordt gemaakt, is zelfs geschikt als je lactose-intolerant bent, wat dus een pluspunt is. Er zijn verschillende vormen van wei-eiwitconcentraat en wei-eiwitisolaat. Ik heb geweldige resultaten behaald met wei-eiwitisolaat of een mengsel van verschillende vormen van wei-eiwit, maar de meeste wei is als je op bepaalde momenten van de dag eiwitten nodig hebt beter dan helemaal geen.

Maar wanneer is het nu de beste tijd om wei-eiwit in te nemen?

 

Wei moet, om het spierherstelproces vanuit je trainingssessie te starten, binnen een uur na je training worden ingenomen. Een andere goede tijd om wei in te nemen is ’s morgens vroeg als je wakker wordt om je lichaam zo een bron van eiwitten te geven. Je hebt uren geslapen zonder dat je je lichaam eiwitten hebt gegeven.

Een goede hoeveelheid van dit snel absorberende eiwit om per portie te consumeren, vooral na de training, zou ergens tussen 20 gram en maximaal 60 gram zijn. Sommige bronnen zeggen dat de standaard hoeveelheid eiwit, die je in één keer kunt absorberen, 30 gram is, maar vanuit mijn ervaring heb ik goed herstel gehad met maximaal 60 gram. Dit was wel afhankelijk van het merk proteïne en hoe zwaar en lang mijn training was.

Het belangrijkste dat je moet onthouden, is dat iedereen anders is en alleen omdat een persoon misschien 20 gram eiwit nodig heeft, betekent dat nog niet dat dezelfde hoeveelheid ook geschikt is voor jou. Luister naar je lichaam en probeer verschillende doseringen uit zodat je kunt bekijken bij welke hoeveelheid je lichaam het beste herstelt.

Gebruik van Wei in smoothies en shakes

Wei is ook een goede aanvulling op fruitsmoothies of de meeste gezonde shakes. Bekijk wat het beste bij je smaak en voedingsbehoeften past en combineer dingen. Hoewel dit soort eiwit snel wordt geabsorbeerd, kan het ook op andere momenten van de dag worden ingenomen. Houd er wel rekening mee dat de beste tijden om wei in te nemen ’s morgens en na de training is en als je voor het trainen een boost nodig hebt, werkt 20 gram wei ook goed. Een andere goede tijd om wei in te nemen is wanneer je honger hebt en dan voor je volgende grote maaltijd, het zal namelijk helpen om je eetlust te verkleinen en het kan overeten helpen voorkomen.

Overzicht winkels die Wei-eiwit verkopen

Lees hier nog een artikel over Wei (zuivel) op Wikipedia.

Post Author: ifonhof