Wat is gezonde voeding?

Het voedsel wat we eten heeft een grote impact op onze gezondheid en kwaliteit van leven. In de basis weten we wel hoe we gezond kunnen eten maar door de komst van allerlei diëten is er bij veel mensen de nodige verwarring gerezen. Daarom zullen we je in dit artikel de basis geven voor een gezond eetpatroon.

Waarom zou je gezond eten?

Soms vraag je je weleens af waarom je gezond zou moeten eten. Dit omdat gezond eten door veel mensen wordt geassisteerd met minder lekker eten terwijl de lekkere dingen vaak juist ongezond zijn. Om te beginnen is het niet terecht dat gezond eten als minder lekker wordt gezien. Het vergt een andere manier van bereiden van het eten aan de hand van gezonde recepten die je hierbij helpen. Je zult zien dat je aan de hand van goede gezonde recepten maaltijden op tafel zet die vele malen smakelijker zijn dan de lekkere dingen die je nu misschien nog lekker vindt.

Het is wel zo dat bijvoorbeeld fast food verslavend werkt. Je hersenen belonen je voor het eten van suikers en vetten (omdat het energie geeft die nodig was om te kunnen overleven). De hersenen maken daarom dopamine aan als je suikers of geraffineerde koolhydraten eten. Vergelijkbaar met het gebruik van drugs. Dit effect zal je minder hebben bij een gezonde salade. Het effect van een salade is ook niet de directe beloning van de hersenen (de aanmaak van dopamine) maar is meer op de langere termijn merkbaar.

Zo zullen mensen die gezond eten zich energieker voelen dan mensen die ongezond eten. Zij hebben over de gehele dag gezien meer energie zonder pieken en bijhorende dalen. De echte voordelen van gezond eten zijn meer het voorkomen van chronische ziekten. Dit zijn effecten die niet direct merkbaar zullen zijn. Zo hebben mensen die gezond eten minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. Ook blijven de hersenen langer goed functioneren als je gezond eet. Dit is op korte termijn al merkbaar omdat je cognitieve prestaties beter zullen zijn dan als je ongezond zou eten.

Sporters zullen merken dat de prestaties verbeteren indien zij gezond in plaats van ongezond zouden eten.

Het loont dus zeker de moeite om voor het bereiden van je eten gebruik te gaan maken van gezonde recepten. Dit zal in het begin misschien wennen zijn omdat je de directe beloning van de hersenen mist maar na enkele weken zal je al gaan merken dat je je echt beter begint te voelen en een betere kwaliteit van leven hebt.

Hoe eet je gezond?

Gezond eten kan je opdelen in twee delen: dingen die je moet eten en dingen die je juist moet vermijden. Je zult begrijpen dat het weinig nut heeft om als lunch een zalm salade te eten als je uit je werk altijd door de McDrive gaat voor je avondeten.

Als je gezond wilt eten dan doe je er goed aan om zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten. Als je dit als uitgangspunt neemt dan zit je eigenlijk altijd wel goed.

Het is verder belangrijk dat je alle macronutriënten en micronutriënten binnen krijgt. De macronutriënten zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. De micronutriënten zijn vitamines, mineralen en antioxidanten.

Om er voor te zorgen dat je al deze voedingsstoffen binnen krijgt kan je zorgen dat de volgende voedingsgroepen in je dieet zijn opgenomen:

  • Fruit; fruit zorgt voor koolhydraten, voedingsvezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Vaak wordt gedacht dat je beter geen fruit kunt eten vanwege de fruitsuikers. Dit is echter niet juist. De voedingsvezels zorgen ervoor dat de suikers langzaam aan het bloed worden afgegeven.
  • Groenten; van groenten kan je eigenlijk nooit genoeg eten. Ze bevatten maar weinig calorieën terwijl ze wel rijk zijn aan voedingsvezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Verder zijn ze een goede bron van langzame (gezonde) koolhydraten.
  • Vette vis; eet 2 maal per week een vette vissoort. Deze zijn een goede bron van hoogwaardige eiwitten en belangrijke omega 3 vetzuren. Ze leveren EPA en DHA vetzuren die belangrijk zijn voor het gezond houden van hart- en bloedvaten.
  • Vlees; vlees is een goede bron van hoogwaardige eiwitten. Het beste eet je onbewerkt vlees, zoals kipfilet of biefstuk, en geen bewerkt vlees.
  • Noten en zaden; noten en zaden zijn een goede bron van de gezonde omega 3 vetzuren, eiwitten en voedingsvezels.
  • Zuivel; zuivel is een goede bron van hoogwaardige eiwitten.
  • Eieren; eieren zijn erg gezond en maak je maar geen zorgen om het cholesterol in eieren. Dit heeft namelijk geen invloed op het cholesterol in het bloed. Ze zijn een goede bron van eiwitten en vetzuren.
  • Bonen en peulvruchten; deze zijn een belangrijke bron van voedingsvezels en plantaardige eiwitten.
  • Koolhydraatbronnen; het gezondst zijn koolhydraatbronnen waarvan de koolhydraten langzaam door je lichaam verteert worden. Deze langzame koolhydraten zitten in quinoa, zoete aardappel en havermout.
  • Kruiden; kruiden hebben een positief effect op de gezondheid. Erg gezond zijn bijvoorbeeld kurkuma en gember.
  • Drinken; het beste drink je gewoon water, zwarte koffie of groene thee.

Zoals gezegd is wat je laat staan ook belangrijk. Misschien nog wel belangrijker, maar een zak chips kan je een dag lang gezond eten snel ongedaan maken. Wat je beter niet kunt eten (of in ieder geval niet vaak):

  • Alles met toegevoegde suikers; denk daarbij aan gezoete toetjes, koek, snoep, frisdrank en sausjes. Toegevoegde suikers worden in verbrand gebracht met een verhoogd risico op obesitas en diabetes type 2.
  • Geraffineerde koolhydraten; denk hierbij aan wit brood, koek, gebak, fast food, pizza en pasta. Door het verslavende karkater zal je hier eerder teveel van eten wat het risico op overgewicht en metabole ziekten uitlokt.
  • Transvetten; denk hierbij aan margarines, bak- en braadproducten, koffie creamer, kant-en-klaar maaltijden en pizza. Transvetten verhogen het risico op hart- en vaatziekten.
  • Vetarme producten; wees voorzichtig met vetarme producten. Met het verwijderen van het vet is ook de smaak verwijderd. Deze producten worden vaak weer op smaak gebracht door er suiker aan toe te voegen.

 

Post Author: ifonhof