Waarom het Paleo dieet volgen

Voor wie het paleo dieet niet kent: dit dieet is gebaseerd op de voedselinname van onze grootouders. Op basis van veel onderzoeken werd duidelijk dat mensen genetisch nog steeds hetzelfde zijn als honderden jaren geleden. Ook al mocht ons lichaam genetisch met de tijd veranderen dan zou het alsnog onmogelijk zijn dat het de razendsnelle veranderingen op het gebied van voeding kan bijhouden. Bij het paleo dieet eet je alleen voeding die onze voorouders honderden jaren geleden ook aten.

Terug gaan naar de basis

Bij het paleo dieet ga je terug naar de basis. De regel is dat je geen beperkt eten naar binnen werkt. Met bewerkt eten bedoelen we voedsel dat is blootgesteld aan chemicaliën, of waarbij tijdens het bereidingsproces chemicaliën zijn vrijgekomen of bijvoorbeeld suikers, kleur-, smaak- en geurstoffen zijn toegevoegd. Bij het paleo dieet kun je de volgende voedingsmiddelen eten: vis, vlees, groenten, fruit, noten en wortels. Wat je niet eet tijdens het paleo dieet zijn granen, peulvruchten, zout, suiker en verwerkte oliën. Hiermee verminder je de kans op hart- en vaatziekten, op diabetes, meer energie, minder last van acne, betere nachtrust, meer libido en een verbeterd concentratie niveau. 

De valkuilen

Het paleo dieet zegt dat je vlees mag nemen. Maar waar het niets over zegt is dat vlees van mindere kwaliteit is dan het vlees wat onze voorouders consumeren. Het vlees tegenwoordig bevat veel chemicaliën en hormonen. Daarom is het slim om voor biologisch vlees te kiezen. Iets duurder, maar een stuk veiliger. Daarbij aten onze voorouders geen grote hoeveelheden vlees. Zorg er daarom voor dat je de consumptie van vlees beperkt houdt aangezien er veel verzadigde vetten in zitten. Het is daarbij belangrijk dat je je realiseert dat niet iedereen hetzelfde is. Luister daarom goed naar je gevoel: je lichaam weet heel goed wat wel en niet gezond voor je is. Tegenwoordig vind je veel informatie over verschillende diëten. Begin er niet aan, het is een tijdelijke ‘oplossing’ waarmee snel resultaat geboekt kan worden, ondanks dat deze diëten soms zelfs erg ongezond kunnen zijn.

Hoe te beginnen met het paleo dieet

Heel simpel. Allereerst zou je goed moeten weten welke ingrediënten je wel en niet mag weten. Vervolgens zoek je paleo dieet gerechten op. Er zijn voldoende gerechten beschikbaar op het internet. Begin met simpele gerechten, dat maakt het een stuk makkelijker. Daarbij kan het handig zijn om een boek over het paleo dieet te lezen.

 

Post Author: ifonhof