rennen

Lifestyle tips voor een gezond gebit

Zorg voor uw algemene gezondheid en uw mond is de sleutel om het beste uit uw glimlach te halen.

Twee keer per dag uw tanden poetsen (als laatste ’s avonds voordat u naar bed gaat en bij 1 andere gelegenheid) met fluoridetandpasta en regelmatige controles bij een tandarts kunnen helpen om uw gebit gezond te houden.

Voeding, roken en alcoholgebruik hebben ook invloed op de gezondheid van het gebit.

Een gezonde voeding is goed voor uw gebit

Wat u eet en drinkt kan tandbederf veroorzaken, dus een gezonde voeding is belangrijk voor uw gebit zegt een orthodontist van Confidentortho.

Een evenwichtige voeding omvat voldoende fruit en groenten, en zetmeelrijke voedingsmiddelen, zoals brood, rijst, aardappelen en pasta (kies volkorenvarianten en eet aardappelen zo mogelijk met schil).

U moet ook eiwitbronnen eten, zoals vlees, vis, eieren, bonen of andere niet-zuivel eiwitbronnen, en wat melk en zuivelproducten (bij voorkeur vetarme varianten).

Eet slechts kleine hoeveelheden voedingsmiddelen en dranken met een hoog vet- en suikergehalte. De Eatwell Guide laat zien hoe de verschillende soorten voedsel uw dieet zouden moeten samenstellen.

Beperk suiker om tandbederf te voorkomen

Het beperken van de hoeveelheid suiker die u eet en drinkt is belangrijk om tandbederf te voorkomen.

Veel van de suikers die we eten en drinken zitten in voedsel en dranken zoals:

  • snoep, chocolade, gebak en koekjes
  • suikerhoudende dranken, waaronder frisdranken, frisdranken, melkdranken met toegevoegde suiker, en alcohol
  • vruchtensap, met inbegrip van ongezoet vers vruchtensap en smoothies
  • broodjes, gebak en vruchtentaarten
  • biscuitpudding en andere pudding
  • aan levensmiddelen of dranken, zoals thee, toegevoegde tafelsuiker
  • suikerhoudende ontbijtgranen
  • jam, marmelade, honing en siroop
  • roomijs en sorbets
  • gedroogd fruit of fruit op siroop
  • siropen en zoete sauzen
  • Ontdek waarom suiker slecht is voor je tanden

Ontdek hoe je minder suiker kunt gebruiken

Houd het bij 1 glas vruchtensap of smoothie per dag.

Suikers komen van nature voor in voedingsmiddelen zoals fruit en melk, maar we hoeven dit soort suikers niet te verminderen. Maar wanneer fruit wordt geperst of gemixt, zoals in smoothies, komen de suikers vrij uit de structuur van het fruit. Eenmaal vrijgegeven, kunnen deze suikers je tanden beschadigen, dus het is het beste om vruchtensap of smoothies tijdens de maaltijd te drinken.

Je mag per dag niet meer dan 150 ml vruchtensap, groentesap en smoothies samen drinken, dat is een klein glas.

Als je bijvoorbeeld 150ml sinaasappelsap en een smoothie van 150ml op 1 dag drinkt, heb je de aanbeveling met 150ml overschreden.

Doe ideeën op voor gezonde drankjes die niet schadelijk voor je tanden zijn

Hoe roken de tanden beschadigt

Roken kan uw tanden geel kleuren, een slechte adem veroorzaken en het risico op tandvleesontsteking vergroten, en daarnaast nog veel meer ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.

Alcohol en mondgezondheid

Alcohol kan ook de buitenkant van de tanden eroderen, waardoor glazuur verloren gaat. Als dit gebeurt, moet u misschien naar de tandarts voor een vulling. Te veel drinken is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op het ontwikkelen van mondkanker. De belangrijkste risicofactoren voor mondkanker zijn het gecombineerde effect van roken en het drinken van alcohol. Naar schatting hebben zware drinkers en rokers 38 keer meer kans op mondkanker dan mensen die niet drinken of roken.

Tips om minder te drinken

Voedingsmiddelen en dranken kunnen vlekken op uw tanden veroorzaken

Wijn, sigarettenrook, thee en koffie zijn allemaal boosdoeners die vlekken op uw tanden veroorzaken zegt een orthodontist van Confident. Beperk het tot een minimum om vlekken op uw tanden te voorkomen.

Uw tandarts of mondhygiënist kan uw tanden een professionele reiniging geven, waardoor de vlekken kunnen afnemen. Als u meer wilt weten over andere opties, zoals het bleken van tanden, praat dan eens met uw tandarts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *