flexibel

Waarom een warm-up en cool-down?

Een groot aandeel van de fitness enthousiastelingen slaan een warm-up of cool-down over tijdens
hun bezoek aan de sportschool. Vaak gaat dit om verschillende redenen: een strakke planning waarin
tijd erg kostbaar is, meteen willen overgaan naar het heffen van gewichten, of simpelweg niet
bewust van het belang van een goede warm-up voor het sporten en een cool-down achteraf.
In deze blog gaan we de feiten langs, en leggen we het belang uit van warm-ups en cool-downs.

Het belang van een warm-up

Het is voor iedereen belangrijk om je sportsessie te beginnen met een goede warm-up. Dit geldt voor
iedereen tussen een complete beginner in en een professionele fitnessatleet. Een warm-up pompt
zuurstof- en voedingsstofrijk bloed naar je spieren, en verhoogt de temperatuur van je lichaam zodat
je later in je training niet oververhit kan raken.

Daarnaast bereidt een warm-up je lichaam voor op (zware) bewegingen, zodat het risico op
verwondingen en spierpijn minimaal wordt. Dit is handig voor het herstel van je spieren na je
training.

Hoe lang moet je warm-up zijn?

Een ideale warm-up voor een fitness-sessie duurt ongeveer 10 minuten. In deze 10 minuten kan je
een oefening doen zoals joggen, fietsen, of simpelweg je ledematen bewegen.
Tip: Begin je warm-up rustig op een lage intensiteit. Voer na een aantal minuten het tempo op voor
de beste resultaten.

Het belang van een cool-down

Naast een goede warm-up, is het belangrijk om je training de beëindigen met een cool-down. Na een
intense training is het melkzuurgehalte van je spieren op opgebouwd. In het kort kan jouw lichaam
zo’n hoog gehalte melkzuur niet volledig verwerken, waardoor er melkzuur achterblijft in je spieren.
Dit is de oorzaak van spierpijn en krampen. Een cool-down helpt je dit te voorkomen door een deel
van deze melkzuur te verwijderen.

Daarnaast is creatine ook effectief in het afbreken van melkzuur, doordat het je spieren voorziet van
extra energie.

Hoe lang moet een cool-down zijn?

Net als een warm-up, duurt een ideale cool-down ongeveer 10 minuten. Tijdens de cool-down kan je
verschillende langzame bewegingen maken zodat je ademhaling rustiger wordt en hartslag omlaag
gaat. Daarnaast wordt het ook aangeraden om strekoefeningen te doen, deze zijn ook effectief voor
het cool-down proces.

Tip: Let op je ademhaling. Adem goed in en uit tijdens je oefeningen. Dit optimaliseert het effect van
je cool-down.

Wat kan je naast een warm-up en cool-down nog meer doen?

Het is belangrijk om goed op gang te komen voor je begint aan een intense training. Om het resultaat
hiervan te optimaliseren wordt het aangeraden goed gebruik te maken van je voeding.

Bij het gebruik van voedingssupplementen is het van belang dat deze wetenschappelijk verantwoord
zijn. Bij Solid Supplements worden alle supplementen en pre-workouts samengesteld op basis van
wetenschappelijke feiten. Hierdoor behaal je optimaal resultaat, en zorg je goed voor je lichaam.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *