workout voor verhuizen

Oefeningen ter voorbereiding op de verhuisdag

Weinig mensen denken aan de fysieke inspanning die nodig is om een heel huishouden te verhuizen tot ze halverwege zijn en hun rug en schouders pijn beginnen te doen. Bij jou hoeft dat niet het geval te zijn als je je goed voorbereid op de verhuizing. Voorbereiden is vooral belangrijk aan de weken voorafgaand aan de verhuizing. We hebben deze tips samen met verhuisbedrijfantwerpen.be en verhuizers.nu samengesteld.

Begin ten minste drie weken voor jouw verhuizing met trainen. Veel fitnessprogramma’s beweren dat ze je binnen een week in vorm krijgen, maar om je lichaam echt te ondersteunen en blessures te voorkomen, moet je wat tijd uittrekken. En als bijkomend effect? Regelmatig sporten helpt je stress- en angstgevoelens rond de verhuizing te verminderen door je lichaam en hersenen te overspoelen met endorfine.

Nek en schouders

Het is duidelijk dat deze spieren veel werk verrichten bij het tillen van zware voorwerpen of het herhaaldelijk optillen van lichtere voorwerpen. Om de schouders beweeglijk en sterk te houden, is zwemmen een weinig belastende activiteit met grote resultaten voor de schoudersterkte. Overhead presses en lateral raises (armen zijwaarts uitstrekken) versterken ook de spieren die je nodig hebt – probeer eens een barre-les voor veel geïsoleerd werk in dit gebied.

Rug

Je hebt waarschijnlijk al op de harde manier geleerd dat je het beste met je benen kunt tillen, maar je core en rug moeten nog steeds werken om al die dozen in je nieuwe huis te krijgen. Verminder de stress van het verhuizen door te beginnen met een sterke rug en core: op het meest basale niveau, stel jezelf een “planking” uitdaging en kijk hoelang je een hoge pushup positie kunt volhouden. Of overweeg Pilates- of yogalessen te volgen die gericht zijn op kracht. Een sterke en ondersteunende kern helpt rugblessures voorkomen bij vakje zevenendertig van de tweeënvijftig.

Armen

Je biceps krijgen veel te verduren op de dag van de verhuizing (denk aan je Popeye-spieren), dus wat curls en pull-ups toevoegen aan je gewone workout helpt enorm. Om in balans te blijven, kun je wat tricep dips en push-ups of bankdrukken proberen. Combineer die met je planks, en je bent klaar om te gaan.

Handen en polsen

Dingen in een lastige hoek dragen, omhoog en omlaag, kan belastend zijn voor de polsen. Neem voorzorgsmaatregelen tegen letsel door in een stressbal te knijpen (makkelijk te doen op het werk), regelmatig jouw polsen te draaien en te strekken, en de oude softbaloefening te doen waarbij je jouw arm recht naar beneden houdt, hem stilhoudt en een bal gooit met alleen jouw pols. Betrek er een vriend of hond bij om het nog leuker te maken!

Benen en bilspieren

“Til met je benen!” We hebben het al een miljoen keer gehoord, want het is echt het meest efficiënte gebruik van lichaamskracht. Squats, lunges en trappen lopen zijn een perfecte manier om je voor te bereiden op… squats en trappen. Let extra op je knieën als squats en lunges nieuw voor je zijn, en door deze spieren te versterken bescherm je je gewrichten op de dag van de verhuizing.

Volledig lichaamswerk

Natuurlijk, de beste workouts zijn degenen die het hele lichaam gelijkmatig te versterken. Yoga en Pilates zijn geweldig als basis, maar overweeg om een paar andere activiteiten toe te voegen en te roteren, zoals Barre, kickboksen, TRX, Crossfit, of spinning lessen. Een Zumba- of andere dansgerichte les zal ook je cardiofitness een boost geven, en niet te vergeten je stressniveaus in de aanloop naar de verhuizing verlagen en je algehele gezondheid voor je nieuwe stad van bestemming verbeteren!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *