Wat kun je doen tegen opvliegers in de overgang?

Opvliegers tijdens de overgang zijn de bekendste klachten. Tijdens een opvlieger begin je ineens te zweten, begint je hart sneller te kloppen en worden je gezicht en hals rood. Deze reactie ontstaat door hormonale schommelingen tijdens de overgang. Dit is dan ook de veroorzaker van opvliegers overgang. Maar wat kun je ertegen doen?

Wat is een opvlieger?

Een opvlieger is een golf van hitte die je ineens krijgt. Het begint vaak bij je borst en breidt zich daarna uit over je hals naar je hoofd. Het kan een koortsig gevoel zijn en je kunt een rood gezicht en nek krijgen en heel erg gaan zweten. Meestal duren opvliegers overgang maar kort, vaak niet langer dan 15 minuten. Het is een van de bekendste kenmerken van de overgang. 

Er zijn ook nog andere symptomen bij een opvlieger. Zo kan je hartslag versnellen, kun je je duizelig voelen, koude rillingen krijgen en een opgejaagd gevoel hebben. Dit kan allemaal erg vervelend aanvoelen, maar ze zijn gelukkig niet gevaarlijk. 

Wat veroorzaakt opvlieger?

Opvlieger overgang worden veroorzaakt doordat je hormoonhuishouding sterk verandert tijdens de overgang. Zo zal je minder oestrogeen gaan aanmaken. Dit heeft weer invloed op de hypofyse, een klier in je hersenen die je lichaamstemperatuur regelt. Door deze hormoonschommelingen krijgt de hypofyse soms een verkeerd signaal van je lichaam, waardoor hij kan denken dat het lichaam heet is. Als gevolg hiervan krijg je een opvlieger omdat je lichaam de warmte kwijt probeert te raken. 

Ook zijn er andere factoren die een opvlieger kunnen veroorzaken. Zo kan het ook door stress, adrenaline, roken, alcohol, cafeïne of het eten van suikers of pittig eten komen. Om de kans op een opvlieger overgang te krijgen te beperken kun je deze factoren zelf al proberen te vermijden of te minderen. 

Wat kun je tegen opvliegers doen?

Er zijn een paar dingen die je opvliegers overgang kunnen verminderen. Zo heeft bijvoorbeeld je voeding er een grote invloed op. Producten zoals peulvruchten, soja, appels, noten, uien en knoflook zijn producten die je helpen om je oestrogeenniveau in balans te brengen. Ook het drinken van genoeg water is aan te raden en is ook handig om je lichaam te helpen afkoelen bij een opvlieger.  

Ook kun je je ervoor voorbereiden door kleding van natuurlijke en ademende stoffen te dragen. Dit voorkomt een zweterig gevoel. Het dragen van verschillende laagjes kleding is hierbij aangeraden. Zo kun je makkelijk een kledingstuk uittrekken wanneer je een opvlieger op voelt komen. 

Tip: Ymea

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *